Atribuční model je nástroj v marketingu, který pomáhá určit, jakou hodnotu mají různé interakce, které zákazník udělá před tím, než dokončí nákup nebo jinou konverzi. Zákazníci obvykle procházejí různými kanály (např. reklamy, webové stránky nebo sociální média), a atribuční model ukazuje, jaký podíl na úspěchu má každá z těchto interakcí.
Existuje několik typů atribučních modelů. Například model posledního kliknutí přisuzuje celou hodnotu poslední interakci před nákupem, zatímco model prvního kliknutí dává celou hodnotu první interakci. Jiné modely, jako je lineární model, rovnoměrně rozdělí hodnotu mezi všechny interakce, nebo časově vážený model, který přikládá větší váhu těm, které jsou blíže k nákupu.
Výběr správného atribučního modelu závisí na cílech marketingové kampaně. Pomocí tohoto modelu mohou firmy lépe porozumět tomu, které marketingové kanály jsou nejúčinnější, a podle toho upravit své strategie a rozpočty.